Euroopa statistikasüsteem muutub tarbijakesksemaks

27.07.2009 külastas Statistikaametit Eurostati peadirektor Walter Radermacher, kes tegi ettekande Euroopa statistikasüsteemi arengust.

Statistikasüsteem on sajandite jooksul olulise muutuse läbi teinud – kui kunagi tehti statistikat peamiselt ühele tarbijale (kuningas või riik), siis nüüdseks on riik üks tarbija paljude seas ning mõtteviis on pigem “citizens first” (kodanikud eelkõige). Et tarbijatering on väga lai on nende infovajaduse kindlakstegmine järjest keerulisem ning üha suurem roll on kommunikatsioonil. Euroopa statistikasüsteemis teevad siin koostööd teadus, poliitika ja avalikkus. Samuti on oluliselt arenenud statistika tegemine, milles on tänapäeval väga suur roll teaduslikkusel, protsesse püütakse maksimaalselt integreerida ning kasutada olemasolevaid andmeallikaid mitmel otstarbel. Kui varem piirdus statistika levitamine (dissemination) selle edastamisega tarbijale, siis nüüd räägib tarbija kaasa statistika tegemise protsessis, seega dissemination=communication (levitamine=kommunikatsioon). Statistikaasutuste ülesanne on leida sobivaimad võmalused statistika saamiseks, et oleks tagatud statistika aja ja asjakohasus, täpsus ja võrreldavus, kuid sama tähtsad on ka efektiivsus ja madal vastamiskoormus.

Euroopa Liidu statistikasüsteem on saanud alguse 1950ndatel kui loodi Euroopa Söe ja Terase Ühendus. Alates 1990. a põhnevad kõik EL poliitikad statistikal ning võrreldava statistika tegemine on reguleeritud määrustega. Uus EL statistika määrus, mis võeti vastu 2009. a märtsis loob eeldused statistikasüsteemi tugevadamiseks ning riikidevahelise koostöö suurendamiseks. Kõik EL statistikaasutused seisavad silmitsi järjest suureneva statistikavajadusega, kud samal ajal tuleb kokku hoida kulusid ning vähendada respondentide koormust. Omad nõuded statistikasüsteemi arendamisele seab ka infotehnoloogia areng. Ainus võimalik lahendus EL statistikasüsteemis on efektiivsuse suurendamine, mis tuleb saavautada protsesside ühtlustamise, administratiivandmete kasutamise laiendamise ning riikidevaheliste koostöövõrgustike abil. Andmete kogumine ja statistika levitamine peavad jääma konkreetse riigi keskseks, kuid statistilise andmetöötluse puhul on konkreetste statistikavaldkonna keskselt tsentraliseerimine võimalik. Oluline on eelkõige vähendada dubleerimist – selle asemelt ei iga riik töötab välja oma protsessi, tuleks teha see töö ära mõne riigi esindajaist koosneval töögrupil. Loomulikult on keeruliste süsteemide kasutamisega seotud risikid. Näiteks mitme erineva andmeallika kasutamisel muutub järjest keerulisemaks statistika kvaliteedi kontroll. Samuti on statistika avaldamisel vaja rohkem selgitusi, et tarbija saaks andmeid usaldada. Seega suureneb kommunikatsiooni roll.

Vaata ettekannet.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s